13 juni 2014

Vihdoin takaisin

Kylläpä oli taukoa takana kunnes vihdoin viime viikon lauantaina oli tiedossa tallireissu! Ja nyt tungin kaiken samaan postaukseen, tuhat kuvaa ja hirveästi tekstiä...
Ensin Topanga oli kolme viikkoa saikulla. Sitten olin itse reissussa pari viikkoa. Kaviokuumeoireet helpottivat aika nopeasti kun vaihdettiin kuivaheinään, mutta heti sen perään Topanga oli astunut maastossa jonkun terävän päälle ja sai kavionpohjaan haavan jota sitten paranneltiin muutama viikko. Mutta tosiaan, nyt ollaan molemmat takaisin iskussa! Tosin nyt kun on viiden viikon tauon jälkeen ratsastanut kolmena päivänä on lihakset vähän hellinä.

Usch vilken paus jag har haft! Och nu har jag trängt in allt i ett inlägg, tusentals bilder och mycket text...
På lördag var jag äntligen på stallet igen. Först var ju Topanga tre veckor halt, sen var jag själv utomlands några veckor. Fångsymptomerna försvann ganska fort när vi bytte helt till torrt hö men direkt efter det klev Topanga på något vasst i skogen och fick ett sår i sin hov. Det fick läka i ett par veckor men nu är vi båda äntligen i form! Dock nu när jag red efter fem veckors paus så har jag faktiskt lite ont i musklerna.





LAUANTAINA otettiin rento ja pehmeä aloitus käymällä maastossa. Ihan vaan sellainen vajaa 45 min humputtelureissu. Kierrettiin yksi kesälaidun muutaman kerran ympäri ravissa ja laukassa. Oli super hauskaa ja poni pysyi jopa rauhallisena!

På LÖRDAG gjorde vi en mjukstart och red ut. Det blev lite lätt ridning i tre kvarter. Vi gick runt ett sommarbete några gånger i trav och galopp. Det var super roligt!








SUNNUNTAINA oli tosi tukala päivä, hyh. Oikein sellainen painostava ja vaikea hengittää. Jumpattiin kentällä puolisen tuntia. Ei mitään ihmeellistä, lähinnä hevosen ja oman jaksamisen kuulostelemista ja tuntuman hakemista. Pienimuotoista sähläämistä myös kun koitin muistella mistä löytyy mikäkin nappula. Yllätyksekseni Topanga oli oikein kiva ratsastaa! Pari kertaa vasempaan kierrokseen kuumeni laukan jälkeen niin paljon ettei meinannut suostua etenemään muuten kuin laukkaamalla tai pomppimalla paikallaan. Keskustelemisen jälkeen päästiin kuitenkin sulassa sovussa eteen ja poni oli oikein hieno. En tosin ole omaan ratsastukseeni tyytyväinen, salakalavat istuntavirheet paistavat kilometrin päähän sunnuntaisia kuvia katsellessani. Täytyy toivoa, että saisin valmentajan kanssa sovittua valmennuksen pikapuoliin. Pahimpina virheinä pidän käsiäni ja eteenpäin nojaavaa ylävartaloani.

På SÖNDAG var det väldigt kvavt i luften, faktiskt nästan svårt att andas. Vi tränade på banan ca en halv timme. Inget speciellt, lyssnade mest på hur hästen reagerar och hur jag själv orkar och rider. Det var lite krångligt faktiskt och försöka hitta de rätta knapparna igen! Men Topanga var riktigt trevlig. Några gånger i vänster varv blev hon så upphetsad efter galoppen att enligt henne var galopp eller skuttning det enda sättet att ta sig framåt... Men vi kom över det och sen var ponnyn fin. Jag är dock inte nöjd med min egen ridning, felen i min sits syns väldigt bra när jag tittar på bilderna... Usch och bläh! Måste försöka få en träning fixad med min tränare så fort som möjligt.... Det är värst med mina händer och överkroppen som lutar framåt.





Tässä sentään käsien asennolle on "hyvä" syy, hevosen kiittäminen. | Här har jag god skäl för fula händer, tackar hästen. 


Rakastan tän hevosen liikkeitä! ♥ | Älskar hennes rörelser! ♥ 






TIISTAINA tungettiin itsemme ratsastuskoulun vapaatunnin ajaksi maneesiin. Kenttä oli koko illan varattu Hakingin estevalmennuksille ja maneesi olikin sitten mukavan täynnä. Jaksoin olla siellä vain puolisen tuntia, mutta se riitti meille kyllä ihan loistavasti. Topanga oli ihan mahtava ratsastaa! Jouduttiin aluksi olemaan pääty-ympyrällä ja ratsastin siinä harjoitusravissa temmonvaihteluja, väistätin välillä takaosaa, tein suoristuksia ja asetuksia. Puolessa välissä maneesiin tuli vähän väljyyttä, joten otin laukkaa ympäri maneesia kolmella ympyrällä vaihtaen ympyrää. En osaa selittää paremmin. :D Laukat nousi tosi hyvin ja neito oli hieno. Otin laukassa myös vähän temmonvaihteluja. Kylläpä muuten osaa toi hevonen lyhentääkin laukkaa, välillä tuntui siltä kuin muut olisi kävelleet ohi!

Pisti muuten naurattamaan, että ei Ruotsissa olla täydellisiä hevosten kanssa. Jotenkin Suomessa kuulee vaan paskanjauhamista kuinka siellä ei osata hevosten kanssa mitään ja kun taas jo esim Ruotsissa kaikki on niin hyvin. NO EI OLE! :D Yks täti selitteli hädissään kuinka hänen pollensa nyt pelkää niin kovasti noita uusia kirjaimia seinissä. Aha. Ja toinen täti ratsasti hevostaan eteen kunnon rollkür-tyylillä turpa ryntäissä ja kaivoi samalla kannuksilla. Teki pahaa katsoa :(
(Ja ei, en ole itse täydellinen kuten hyvin tiedätte. :D)

På TISDAG klämde vi oss in i ridhuset när ridskolan hade fritimme. Ridbanan var reserverad hela kvällen för Hakings hopplektioner, och såklart var ridhuset därför ganska smockfullt. Orkade vara där bara en halvtimma, men det räckte för oss. Tppanga var helt perfekt att rida! Vi var först i andra ändan av ridhuset på en volt där vi gjorde tempoändringar i arbetstrav. Också lite skänkelvikningar för bakdelen, rättade till hästen, ställningar. Sen blev det lite mer plats i ridhuset så vi galopperade runt på tre volter. Galoppfattningarna var jätte bra och damen fin. I galoppen gjorde vi också lite ändringar i tempot. Det var ganska coolt när hon galopperade så sakta att de som skrittade kom nästan förbi oss.

Skrattade faktiskt nästan lite till det att inte är man perfekt med hästar här i Sverige. Det känns så som att i Finland pratar man bara skit om varandra och tycker att alla är så perfekta utomlands med hästar, redan i Sverige är allt såååå bra och alla dansar på rosor och blablabla. Jag kan säga att det är verkligen inte så. Det var en ägare som berättade ängsligt att hennes häst är så rädd för bokstäverna på väggarna. Jaså... Och en annan kvinna red sin häst i riktig rollkür-stil så det gjorde ont att se... :( Hästen var i så hårt paket att mulen var i bröstet och den kom knappt framåt medans tanten bankade på med sporrarna. Inte kul att se på.
(Och nej, jag är själv verkligen inte perfekt som ni så väl vet. :D)











Kypärä/Hjälm - Lamicell Transformer
Paita/Tröja - H&M
Hanskat/Handskar - RSL
Housut/Byxor - Animo
Saappaat/Stövlar - Mountain Horse Supreme

Muuten tänne kuuluu hyvää! :) Olin tosiaan ulkomailla ja nyt on heti perään taas hirveä matkakuume... No jos ensi talvena sitten pidemmälle pidemmäksi aikaa. Töissä on jumalaton stressi ja kiire mutta sellaista elämä välillä on! :) Muuttokin olisi tiedossa ensi kuun puolessa välissä, en toki siis inhoa muuttamista yhtään... Mutta tää on tosi hyvä juttu, löydettiin isompi kämppä mikä on kaikin puolin tätä meidän nykyistä parempi, ja kaiken lisäksi halvempi. Tallimatka lyhenee n. 20 km verran/suunta mikä on tietenkin valtava plussa! :)

Annars är allt bra här! :) Som sagt var jag utomlands men har fortfarande värsta resefebern på... Kanske nästa vinter kommer man iväg lite längre sen. På jobbet har jag världens stress och brådska men sånt är livet ibland. :) Vi ska flytta i mitten av juli och usch vad jag hatar att flytta! Men jag väntar på det så mycket, det kommer att bli så bra... Vi hittade en större lägenhet som är bättre på så många sätt, och på toppen av allt är den billigare. Jag kommer att ha ca 20 km kortare resa till stallet och det är ju ett väldigt stort pluss. ;)



Sukeltaminen oli kyllä parasta koko reissussa! 2x 30 min. Ensimmäinen sukellus oli vähän lyhyempi ja vain n. 5 m syvyyteen, mutta toka kerta melkein 45 min ja about 10 m syvyyteen. Oli eka kerta ja ei kyllä jää viimeiseksi. Suosittelen lämpimästi, ihan huisi kokemus!

Det bästa med resan var att dyka. 2x 30 min. Första dykningen var lite kortare och bara ca 5 meter djupt, men andra gången vart det nästan 45 min och nästan 10 meter djupt. Gud vad häftigt! Det var första gången för mig men absolut inte sista. Rekommenderar starkt, det var så coolt!



2 kommentarer:

  1. Fin häst, jättesöt och du också! Men hon ser lite fett? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) ja hon är en tjej som gillar mat haha :D

      Radera