9 sep. 2014

Little nasty pony


Söndagens ridpass var väldigt blandad med olika känslor och tankar. Usch näe, fy vilken gris, åh hon är perfekt, wow vilken trav osv. Jag fick äran att ha min prins med som paparazzi! <3 Tyvärr bjöd Viking inte på sin finaste sida framför kameran när hon hade chansen... Vår kamera (eller fotografens kunskaper) räckte inte till i ridhuset och bilderna där blev tyvärr värdelösa.

Så... Vad ska man säga om ridpasset då. Nå, det var bra och dåligt. Mest bra som tur är. Planen var att rida ett ordentligt dressyrpass på ridbanan. Vi började med att skritta i skogen och Viking kändes bra, pigg och glad. När vi kom till ridbanan värmde jag upp genom att galoppera i lätt sits runt banan. Det gick bra, Viking svarade fint på hjälperna och lyssnade. Sen efter några varv saktade vi av till skritt och började jobba. Haha, eller ja det var nog mest jag som ville och försökte jobba. :D Viking sprang mest runt som hon ville. :D

Sunnuntain ratsastus sujui vähän ristiriitaisissa tunnelmissa. Hyi mikä possu, yök ei tästä tuu mitään, voi vitsi se on upea, hurja miten hieno ravi jne. Sain tallille seurakseni ja kuvaajaksi mukaan rakkaan prinssini. Harmi kyllä Viking ei näyttänyt parastaan kameran edessä kun sillä oli tilaisuus... Meidän kamera (tai kuvaajan taidot) ei riittänyt maneesissa joten harmi kyllä siellä otetut kuvat olivat roskiskamaa.

Eli... Mitäs siitä ratsastuksesta sitten kertoisi. No, se oli sekä hyvä että huono. Luojan kiitos enimmäkseen hyvä. Suunnitelmissa oli ratsastaa ulkokentällä kunnon koulutreeni. Aloitettiin kävelemällä metsässä, Viking tuntui hyvältä. Kentällä aloitin lämmittelyn laukkaamalla ympäri kevyessä istunnassa. Se sujui hyvin, Viking oli hienosti avuilla ja kuunteli. Muutaman kierroksen jälkeen hidastin käyntiin ja aloitettiin työskentely. Heh, tai no se olin lähinnä mä joka halusi ja yritti tehdä jotain fiksua. :D Viking lähinnä jolkotteli menemään oman mielensä mukaan.




Nästan alla bilderna såg ut så här. Fint eller hur? :D

Melkein kaikki kuvat näyttivät tältä. Kaunista eikö totta? :D


Red runt på volter och åttor och försökte slänga igenom några skänkelvikningar. Jobbade på med min sits, böjde och red på rakt spår. Red framåt, saktade ner. You name it. Gjorde allt för att få henne igenom. Men ville inte ta hjälperna emot, däremot tyckte hon att det var helt okej att smita ut från volten med bogen före och öka takten varje gång vi red rakt... Tog lite galopp också, där var hon lite bättre men jag fick verkligen hålla i mig att hon inte ryckte upp mig från sadeln. Så efter kanske en kvarts försök så gav jag upp och tänkte ta ett nytt försök i ridhuset.

Tein voltteja, kahdeksikkoja ja yritin saada läpi muutamat pohkeenväistöt. Työstin V:tä istunnallani, taivutuksilla ja suoristuksilla. Ratsastin eteen ja hidastin. Yritin kaikkeni jotta saisin ratsastettua V:n läpi avuille. Mutta mikään ei oikein mennyt perille, sen sijaan Vikingin mielestä oli ihan okej karata pois voltilta lapa edellä ja kiihdyttää tahtia suoralla uralla. Otin myös vähän laukkaa mikä onnistui vähän paremmin mutta sain olla tiukkana ettei V kiskonut mua irti satulasta. Joten noin vartin yrityksen jälkeen annoin olla ja päätin yrittää uudestaan maneesin puolella.




Jag kände direkt skillnaden. Det är ju mycket mycket mindre yta att rida på i ridhuset och det finns väggar som hjälper till att hålla i hästen. Haha... Nämen ärligt talat så var det en lättnad. Jag är inte skit trots allt. Eller a kanske lite då. :D Höll det ganska simpelt men fokuserade på en lugn, arbetsvillig och framåtgående häst. Varierade ridningen med lätt trav, arbetstrav och galopp. Gjorde volter i olika storlekar och öppna, tempoökningar och skänkelvikningar i arbetstrav. Ibland försvann hon lite från mig men kom snabbt tillbaka. Jag var super nöjd med henne! I slutet var hon så fin att rida. Skänkelvikningarna som var så omöjliga ute var plötsligt väldigt lätta inomhus... Hehe, kanske jag bara ska börja lära mig rida henne. ;) Här har ni två videor. Jag vet vad jag behöver bättra på, tack. :)

Tunsin heti eron. Maneesissa on tietysti pienempi ratsastuspinta-ala ja seinät apuna. Olihan se helpotus. En ookaan ihan paska. Tai no ehkä vähän kuitenkin. :D Pidin ratsastuksen aika simppelinä mutta vaadin rauhallista, työskentelyhaluista ja eteenpäinliikkuvaa hevosta. Varioin ratsastusta kevyellä ravilla, harjoitusravilla ja laukalla. Tein erikokoisia voltteja ja harjoitusravissa avoja, temmonlisäyksiä ja pohkeenväistöä. Välillä V katosi avuilta hetkeksi mutta sain sen nopeasti takaisin. Olin super tyytyväinen siihen! Lopussa V oli hurjan hieno. Ja jopa ne ulkona mahdottomaksi osoittautuneet pohkeenväistöt sujuivat loistavasti sisätiloissa... Hehe, ehkä mä vielä joskus opin ratsastamaan tätäkin heppaa. ;) Tässä vielä pari videota. Tiedän kiitos kyllä mistä löytyy parannettavaa. :)


  
Dagens outfit/Päivän asu:
Hjälm/Kypärä - Lamicell Transformer
Tröja/Paita - Henri Lloyd
Handskar/Hanskat - Roeckl
Byxor/Housut - Eurostar
Stövlar/Saappaat - Mountainhorse Supreme

2 kommentarer:

  1. Åh du rider så bra! Och Viking är så fin. Älskar din blogg. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, vad glad jag blir! :)

      Radera