3 sep. 2014

Sunset

Först vill jag fråga dig: Läser du hellre på finska eller svenska? Jag har märkt att det börjar bli lättare för mig att skriva inlägg på svenska. Och sen när jag har först skrivit det på svenska översätter jag det till finska vilket tar faktiskt en liten lång stund att göra. Får väl skaffa mer svenska läsare, jag vet dock fortfarande inte så mycket om svenska hästmedier... Får ta reda på det!

Ensiksi haluan kysyä: Luetko tätä blogia mieluummin suomeksi vai ruotsiksi? Olen huomannut, että suomeksi kirjoittaminen on alkanut tuntumaan vähän hankalalta. Ja mua oikeasti ihan ällöttää lukea näitä suomenkielisiä tuotoksia... No, pysyypähän edes jonkinlainen kielitaito yllä. :D Kirjoitan ensiksi postauksen ruotsiksi ja sitten käännän sen suomeksi. Siihen kuluu yllättävän paljon aikaa. Täytyy varmaakin hankkia lisää ruotsalaisia lukijoita. En tosin tiedä hirveästi ruotsalaisista hevosmedioista, täytyy ottaa selvää... Suomessa on niin selkeä ht.net, Ruotsin vastaava ei tunnu samalta. :P


Vad skönt det är att blogga igen, nu när man har något att skriva om! :) Här har jag lite bildmaterial igen från igår när jag fick sällskap av ägaren. Tyvärr blev det för mörkt att fota sen när vi kom till ridbanan. Eller egentligen visste ingen av oss vilka inställningar man ska ha. :D Lite roligt att titta på dessa bilder. Jag var inte säker om D fotade oss båda eller bara Viking, så jag posade inte så mycket... Nåja, när har jag någonsin haft en normal/bra min när jag sitter på hästryggen?

Tuntuu tosi hyvältä bloggata nyt taas kun on jotain mistä kirjoittaa! :) Tähän postaukseen sain kuvamateriaalia Vikingin omistajalta joka oli kuvaamassa meitä eilen. Harmi kyllä oli jo sen verran pimeä kentällä ratsastaessani, etteivät kuvat onnistuneet. Tosin se olisi kyllä riippunut enemmän oikeiden asetuksien löytämisestä. Huvittaa vähän katsoa kuvia missä mä näyn, en tiennyt yhtään kuvaako D vain Vikingiä vai meitä molempia joten en poseerannut. Nojoo, onko mulla koskaan ollut normaaleja tai hyviä ilmeitä hevosen selässä? 




Red först igenom skogen och D visade mig en trevlig skogsstig. Jag älskar så mycket att rida i skogen! Det doftar så gott och är så otroligt vackert. Man flyter in i en zen-mode och det känns som att tiden stannar. Så härligt! Sen kom vi till ridbanan och det var dags att jobba lite. Viking var en aning stel så det blev mest jogging och rida henne lös, rund och avslappnad. Jag tycker det är trevligt att vara aktivt med i sin medryttarhästs vardag, då hör sådana här ridpass också till. Det är inte alltid hard core dressyrpass eller hoppträning för en hästägare heller. :)

Mentiin ensin metsälenkki ja D näytti mulle yhden kivan metsäpolun. Rakastan tosi paljon ratsastaa metsässä! Kentällä Viking oli vähän jäykähkö joten ratsastus oli lähinnä "hölkkäämistä" ja tavoitteena oli ratsastaa V irtonaiseksi, pyöreäksi ja rennoksi. Mun mielestä on tosi kiva olla mukana vuokrahevosen arjessa jolloin siihen tietysti kuuluu myös tällaiset päivät. Ei omistajakaan joka päivä vedä tiukkaa koulutreeniä tai estevalmennusta. :)





Så egentligen var det ju nästan bara ridning runt banan. Gjorde lite volter och åttor, böjde henne inåt och ibland också utåt. Sen så klart rättade jag henne på raka spår. Fick faktiskt jobba lite själv också. :D I skänkelvikningar var hon inte i toppform, gjorde några och slutade när dom blev ok. I galopp var hon super finfin! Riktigt rund och trevlig att rida. Avslutade med att låta henne stretcha ner i lätt trav. Det kändes verkligen härligt när hon släppte och började slappna av under ridpasset. Sådana stunder ger så mycket till en ryttare när hästen i början av passet har varit lite stel och sen när man avslutar så känns det som man skulle rida en annan häst. Puss.

Joten oikeastaan ratsastus koostui ympäri kenttää ratsastamisesta. Tein vähän voltteja ja kahdeksikkoja, taivuttelin ja asettelin sisään ja välillä ulos. Ratsastin toki myös suoralla uralla jossa tuli suoristukset. Sain kyllä tehdä töitä myös itse. Pohkeenväistöissä V ei ollut ihan iskussa, tein muutaman ja lopetin kun lopputulos oli tyydyttävä. Laukassa V oli super hieno! Pyöreä ja mukava ratsastaa. Lopetin ratsastamalla eteen-alas ravissa. Tuntui tosi hyvältä kun V antoi myöden ja rentoutui ratsastuksen aikana. Sellaiset hetket antavat kyllä ratsastajalle todella paljon. Alussa jäykkä ja vähän tympeä ratsastettava muuttuukin ratsastuksen aikana ihan eri hevoseksi.




Här är dom "fina" bilderna, från början av ridpasset, haha. :D
Tässäpä nää "upeat" kuvat alkuratsastuksesta, haha. :D

Nu väntar jag på att min käre ska komma hem från gymmet (jag vart lite småsjuk så vågade inte träna idag, blää...). Sen blir det kvällsfika med lite hembakad kladdkaka och världens godaste frallor från konditoriet nära oss! På fredag ska jag fota D och Viking, det blir super skoj! Älskar att fota hästar. Om det blir några bra foton så lägger jag ut några här på bloggen. :) 

Nyt odotan rakastani kotiin punttikselta (oon ite vähän kipeä niin en uskaltanut treenata tänään, plääh...). Sitten ilta"fika" johon tänään kuuluu itsetehty "kladdkaka" ja maailman parhaimmat sämpylät meidän lähileipomosta! Perjantaina meen kuvaamaan D:tä ja Vikingiä, siitä tulee super hauskaa! Mun mielestä on tosi kiva kuvata hevosia. Jos joku kuvista onnistuu laitan tänne blogiin. :)

Dagens outfit/Päivän asu:
Hjälm/Kypärä - Lamicell Transformer
Tröja/Paita - CRW
Handskar/Hanskat - Roeckl
Byxor/Housut - Equiline
Stövlar/Saappaat - Mountain Horse Supreme

2 kommentarer:

  1. Moikka!
    Sain blogisi osoitteen kun olit osallistunut bannerikisaan blogissa "arjen ninjailua". Esittelyssä huomasin blogin olevan suomeksi että ruotsiksi. En ole hyvä ruotsissa, mutta yritän postitaukset suomentaa ja sen jälkeen lukea vielä suomenkielinen versio että varmasti ymmärrän ;)! Siksi tämä on mainio blogi lukulistalle ja luettavaksi! Kirjoita vain kaksikielisesti!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Voi kun kiva kuulla! :) Tervetuloa, toivottavasti viihdyt! :)

      Radera