18 nov. 2014

Utmaning: Hästar som hobby/Blogihaaste: Harrastuksena hevoset


Vad? Varför? Hur?

Enkelt sagt: ridning. Men jag säger hellre hästeri. Alla stallbesök består inte bara av ridning, utan jag går gärna till stallet och bara är med kompisar, pysslar om min favorithäst, tar en promenad med den sjuka medryttarhästen, mockar om ägaren inte hinner, fotar tävlingar eller en kompis ridning... Jag minns hur det var när man var en liten hästtjej då det var pinsamt om man sa att man bara rider. Man var ingen true hästtjej om ridningen var det bästa, det handlade nämligen om att älska att pyssla om sin sköthäst så mycket som möjligt.

Mitä? Miksi? Kuinka?

Ratsastusta, yksinkertaisesti sanottuna. Mutta tykkään itse käyttää enemmän sanaa heppailu. Aina en ole tallilla vain ratsastaakseni, vaan käyn mielelläni tallilla kavereiden seurana, rapsuttelemassa lempiheppaani, kävelyttämässä saikulla olevaa vuokrahevosta, putsaamassa karsinan jos omistaja ei ehdi, valokuvaamassa kisoja tai kaverin ratsastusta... Muistan pienenä heppatyttönä olleen noloa jos sanoi vain ratsastavansa. Ei ollut true heppafani jos ratsastus oli kivointa vaan täytyi olla ahkera tallityttö ja rakastaa hoitoponin harjaamista.

Naltsik 2000

I dagsläget kan jag säga att jag älskar att rida. Känslan när hästen går igenom en hel dressyrbana i fin form på tygeln och lyssnar på de minsta hjälperna. Känslan när hjärtat bultar och du hoppar din första meter och känner dig som om du skulle flyga. Känslan när ni galopperar på en äng i full fart och du litar på din häst. Oslagbart.

Nykyään voin käsi sydämellä sanoa rakastavani ratsastamista. Se tunne, kun hevonen kulkee kokonaisen kouluradan kauniissa peräänannossa kuunnellen pienimpiä apuja. Se tunne, kun sydän kurkussa hyppäät ensimmäisen metrin radan ja tunnet lentäväsi. Se tunne, kun laukkaatte pellolla täyttä kiitolaukkaa ja luotat ratsuusi. Lyömätöntä.

Viking 2014

Men man kan älska många saker. Jag älskar också allt annat som har med hästar att göra. Såna små stunder, till exempel när du hämtar hästen från hagen och den överraskar dig och galopperar fram till dig. Kanske den bara försökte fly bromsen eller var hungrig, men kärleken är blind. Också de små stunderna när du hade tänkt mocka men hästen trycker in huvudet i din famn.

Mutta rakastaa voi monia asioita. Rakastan myös kaikkea muuta hevosiin liittyvää. Sellaiset pienet hetket, esimerkiksi kun haet hevosen laitumelta ja se päättääkin yllättää ja laukkaa luoksesi. Ehkä se juoksi paarmoja karkuun tai halusi syömään, mutta rakkaus onkin sokeaa. Myös ne pienet hetket kun olet ajatellut siivoavasi karsinan, mutta hevosesi tunkee päänsä syliisi.

Topanga 2014

Jag har aldrig haft en egen häst, men jag har tagit hand om flera hästar som mina egna. Även fast jag "bara" är en medryttare så tycker jag att det är viktigt att ta hand om hästen som sin egen eller till och med bättre, jag gör ju det för hästens skull. Dock tycker jag att detta är en självklar sak, men tyvärr så är det nästan sällsynt enligt vad jag har hört.

Omaa hevosta mulla ei ole koskaan ollut, mutta olen huolehtinut monesta hevosesta kuin omastani. Vaikka olen "vain" vuokraaja, on mielestäni tärkeää hoitaa toisen omistama hevonen jopa paremmin kuin omansa hoitaisi. Ja teen sen myös ihan jo hevosen takia. Tämä tosin on mielestäni ihan itsestään selvä asia, mutta valitettavasti kuulemani perusteella jopa harvinaista.

Gracia 2013

Jag har vart 100% hästtjej sedan jag var liten trots att mina föräldrar aldrig har vart intresserade av hästar. Ett av mina första ord var häst och jag ville rida så ofta jag bara kunde. När jag var 6 år fick jag äntligen börja på ridskola och det blev tre olika ridskolor jag red på tills jag fick min första medryttarhäst när jag var 14 år. Snabbt räknat har jag ridit 13 olika hästar under dessa tio år. Det är ganska mycket, men förklaras med vanligt liv. Livssituationer har ändrats åt båda hållen, det har vart flyttar osv. Alla hästarna har varit viktiga för mig, somliga naturligtvis mer än andra. Jag har tyckt om alla ägare och har fortfarande bra relation till alla. Jag har alltid haft tur med att hitta en häst när jag har letat efter en. Det har säkert vart tre gånger mer provridningar än jag har slutat upp med, så jag har sett alla slags ägare och hästar. I en relation med en medryttare tycker jag att det är livsviktigt att det funkar åt alla tre håll. Medryttaren ska tycka om hästen och klara av den, man ska komma överens med ägaren och alla parter ska lita på varandra.

Vaikka vanhempani eivät koskaan ole olleet hevosista kiinnostuneita, olen silti ollut pesunkestävä heppatyttö vauvasta asti. Ensimmäisiin sanoihini kuului hevonen ja kinusin ratsastamaan aina kun sain mahdollisuuden. 6-vuotiaana sain vihdoin aloittaa ratsastustunnit ja kävinkin kolmella eri ratsastuskoululla kunnes 14-vuotiaana sain ensimmäisen vuokrahevoseni ja sillä tiellä olen edelleen. Nopeasti laskettuna olen näiden kymmenen vuoden aikana vuokrannut tai liikuttanut kolmeatoista eri hevosta. Määrä on suhteellisen suuri, mutta se selittyy ihan tavallisella elämällä. Elämäntilanteen muutoksia sekä muuttoja puolin ja toisin. Kaikki hevoset ovat olleet minulle tärkeitä, jotkut luonnollisesti enemmän kuin toiset. Kaikista omistajista olen pitänyt ja kaikkien kanssa olen edelleen todella hyvissä väleissä. Olen ollut onnekas ja löytänyt aina nopeasti vuokrahevosen kun sellaista olen etsinyt. Kokeiluja on varmaan 3 kertaa enemmän kuin vakituisia ratsuja joten kaikenlaisia omistajia ja hevosia on tullut nähtyä. Vuokrasuhteessa on mielestäni elintärkeää, että homma toimii kaikkiin kolmeen suuntaan. Vuokraajan tulee tykätä hevosesta ja pärjätä sille, omistajan kanssa on tultava toimeen ja luottoa löydyttävä kaikilta osapuolilta.

Jet 2006 

Vad är det som ingår i min hobby?

Som en medryttare så är det ju ganska begränsat med vad jag kan och får göra. Jag älskar dressyr, men att rida ut är också jätte kul och jag gillar också att hoppa även om det är lite spännande. Jag rider hästen alltid enligt ägarens instruktioner. Dock som en betalande medryttare så går jag absolut inte med på att bara skritta ut vecka efter vecka och betala för det. Att kunna rida ordentligt har alltid hört till bestämmelsen. Så klart gör jag lugna uteritter också och rider markarbete för att jobba hästen samt tar en promenad med hästen om hälsan det kräver. Dessa saker hör till hästens vardag, och det är synd att hälsan och vädret ibland kommer i vägen. När båda parterna är flexibla så fungerar det!

Kuinka minä sitten harrastan?

Vuokraajana ratsastaminen on tietysti hieman rajoitettua. Sydämeni sykkii kouluratsastukselle, mutta maastoilu on myös hurjan hauskaa ja tykkään kyllä esteidenkin hyppäämisestä vaikka se aina vähän jännittääkin. Hevoset on aina liikutettu omistajan ohjeiden mukaan, joskin maksavana vuokraajana en todellakaan suostu vain maastoilemaan käyntilenkkejä viikosta toiseen maksaen normaalisti, vaan täysipainoinen työskentely on aina kuulunut sopimukseen. Teen kuitenkin ehdottomasti niitä kevyitä maastoretkiä ja rentoja palautteluratsastuksiakin ja käyn kävelyttämässä maasta käsin jos hevosen terveydentila sen vaatii. Nämä asiat kuuluvat oleellisesti hevosen arkeen ja saikut sekä huonot pohjat ovat valitettavia. Kun joustoa löytyy molempiin suuntiin niin vuokraussuhde toimii!

Viking 2014

Mitt mål är att vara hästvänlig i min ridning. Jag lyssnar på hästen, sköter den ordentligt före och efter, använder utrustningen jag är anvisad till, använder mina hjälper rättvist och är ordentlig med att värma upp och skritta av. Så klart har jag också dåliga dagar, när allt känns jobbigt och hästen inte fungerar och allt annat känns skit. Nuförtiden kan jag skärpa mig och hålla mig hyfsat lugn, till och med ta en time out om det behövs.

Pyrkimyksenäni on harrastaa hevosystävällisesti. Ratsastan hevosta kuunnellen, hoidan hevosen huolellisesti ennen ja jälkeen, käytän sovittuja varusteita, olen mahdollisimman reilu apujen käytössä ja teen hyvät alku- ja loppuverkat. Kyllä mullakin on niitä huonoja päiviä kun kaikki ärsyttää ja hevonen ei muka toimi ja mitä vielä. Nykyään osaan kuitenkin pysyä suht rauhallisena ja joskus jopa ottaa pienen aikalisän jos homma tökkii.

Topanga 2014 

Varje häst som jag har ridit har varit annorlunda och lärt mig någonting nytt. Det finns inte en häst som jag inte till slut har kunnat rida problemfritt. Sådana stunder av framgångar är så underbara! När något inte har funkat och plötsligt gör det det. En galoppfattning, rida på bettet eller den enklaste dressyrrörelsen.

Här är bara några av de problemen jag haft med hästar jag ridit:
Viking - rida i en jämn form och hålla sig på tygeln, lyssna på mig.
Topanga - jobba bort ovälkomna stoppar, fatta galopp, gå på tygeln, jobba med ryggen och inte som en anka.
Mauno - hålla sig lugn, lyssna på mig, gå på tygeln.
Gracia - ingen fart eller takt alls, gå på tygeln, en arg häst.
Masa - få honom att gå på tygeln.
Fia - använda hjälpen, fatta galopp.
Verkku - gå på tygeln, använda hjälper rätt.

Visst skulle jag kunna fortsätta den här listan i all evighet, berätta mer noggrant om problemen som jag inte ens skrev här och om de hästarna jag inte nämnde. Ingen är en perfekt ryttare, allra minst jag! Varje gång jag rider en ny häst känns det som om man får börja från början. Varje gång börjar det funka vid något läge och varje ridpass går man framåt.

Jokainen ratsastamani hevonen on ollut erilainen ja jokaiselta olen oppinut jotain uutta. Ei ole hevosta, jonka kanssa en ole lopulta päässyt sinuiksi ja vaikeuksien yli. Sellaiset onnistumisen hetket ovat mielestäni ihan mahtavia! Kun joku asia ei ole toiminut ja yhtäkkiä tulee valaistumisen hetki. Laukannosto, peräänanto tai yksinkertaisin kouluratsastusliike.

Tässä vain muutamia niistä ongelmista joita olen kokenut ratsastamillani hevosilla:
Viking - peräänannon pysyminen, ratsastajan kuuntelu.
Topanga - epätoivottujen stoppien poisjäänti, laukan nouseminen, peräänanto, rehellinen työskentely selkää käyttäen ja pois wc-ankkamuodosta.
Mauno - rauhallisuus, ratsastajan kuunteleminen, peräänannon löytyminen.
Poni - omien käsieni käyttö, oikeanlaiset avut, peräänanto.
Gracia - vauhdin ja tahdin puuttuminen, peräänanto, vihainen hevonen.
Masa - peräänantoon ratsastaminen.
Fia - apujen käyttö, laukannosto.
Verkku - peräänanto, omat avut.

Joo, voisin toki jatkaa listaa vielä pidemmälle, kertoa tarkemmin ongelmista ja myös niistä ongelmista joita en tähän edes listannut ja niitä hevosia joita en maininnut. Kukaan ei ole täydellinen ratsastaja, minä vähiten. Joka kerta uudella hevosella ratsastaessa tuntuu kuin saisi aloittaa alusta. Joka kerta homma kuitenkin jossain vaiheessa alkaa toimimaan ja jokaisella ratsastuskerralla paranee.

Masa 2012

Som mål har jag att fortsätta göra framsteg och lära mig mer och mer. I den här sporten finns det alltid något nytt att lära sig.

Tavoitteenani on jatkaa edistymistä ja oppia lisää ja lisää. Tässä harrastuksessa oppiminen ei koskaan lopu.

Verkku 2010

Denna Youtube-filmen rör mig varje gång lika mycket. Jag får kalla kårar i ryggen och måste hålla för tårarna. Visst är det en underbar sport vi har?

Det här var alltså en bloggutmaning som jag fick från den finska hästportalen Blogitalli. Nu orkar jag inte översätta reglerna till svenska tyvärr. :)

Tämä Youtube-video koskettaa joka katselukerralla mua yhtä paljon, kylmät väreet kulkevat selässä ja saan pidätellä kyyneliä. Eikö meillä olekin ihan mahtava harrastus?



Osallistu haasteeseen noudattamalla seuraavia ohjeita:
  • Kopioi haasteen banneri postaukseesi.
  • Linkitä tämä haasteteksti (http://toimitus.blogitalli.fi/2014/11/viikon-blogihaaste-harrastusanalyysi.html) omaan postaukseesi, jotta muutkin löytävät ohjeet haasteen toteuttamiseen.
  • Vastaa haasteeseen omin sanoin blogissasi. Käytä luovuutta, sovella ja somista postausta kuvilla.
  • Linkitä postauksesi linkin tekstin loppuun, jotta muutkin pääsevät lukemaan sinun näkökulmasi asiasta.
  • Viimeiseksi haasta kolme muuta bloggaajaa mukaan!
Toimitus valitsee voittajaksi mielenkiintoisen, persoonallisen tai muuten vain hienon haastepostauksen, jonka kirjoittaja voittaa Magic Brushin sponsoroiman palkinnon! Parhaiten ja mielenkiintoisimmin toteutetut haastepostaukset pääsevät Blogitallin etusivulle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar