13 maj 2015

Musta hevonen

Eilen ratsastin Maaikella pitkästä aikaa. Edellisestä kouluratsastuskerrasta oli jo mennyt melkein 1½ kuukautta joten olin sattuneista syistä vähän hukassa sen selässä. Oli kyllä ihan hurjan opettavaista ja kivaa saada vaihtelua omaan ratsastukseen ja varsinkin kun pääsi ratsastamaan kunnolla koulua ilman rajoitteita.

Igår fick jag rida Maaike. Det var en månad sen jag sist red henne så jag var lite vilse med hur jag ska rida henne. Men det var väldigt nyttigt och trevligt att få lite omväxling i sin ridning och speciellt när jag kunde rida dressyr ordentligt.


Tehtiin alkuverkat ratsastuspolulla. Käyntiä pitkin ohjin, vähän ravia ja yksi laukkapätkä. Tuuppailun aioin tehdä kentällä. Omistaja on mua vähän varoitellut, että Maaike on kentällä hankalampi ratsastaa kun ei keskity ja välillä nousee vähän vauhti päähän. Haha siis oikein hyvät edellytykset onnistuneelle ratsastukselle. :D Ja sainhan mä sitten tehdä töitä. Käynnissä oli tosi vaikea saada Maaike rentoutumaan, se muistutti enemmän wc-ankkaa kuin hevosta, argh... Tein pohkeenväistöjä, pysähdyksiä ja voltteja. Hetkittäin parani onneksi.

Jag red fram på ridstigen. Vi skrittade på lång tygel, travade lite och galopperade en bit. Sen tänkte jag rida dressyr på volten. Ägaren har varnat mig lite att Maaike kan vara svårare att rida på utebanan, hon har lite svårt att koncentrera sig och kan bli ganska fartfylld. Haha så det var ju bra förutsättningar för en lyckad ritt. :D Och visst fick jag jobba! Det var jätte svårt att få henne slappna av i skritt, tror hon såg mer ut som en anka än en häst... Gjorde skänkelvikningar, halter och volter. Det blev bättre.



Lähestyessämme kentän toista päätyä Maaike oli aivan järkyttynyt. Kentän vieressä on meneillään maanrakennushommat vesiputkia varten, on jos minkälaista härveliä, konetta ja ihmeellisiä asioita... Mutta tätä vielä kamalampi asia oli kumossa oleva kartio, sokeripala ja lankku! :D Maaike uskalsi mennä katsomaan näitä pelottavia hirviöitä pienen maanittelun jälkeen. Mikä puhina ja pörinä.

Maaike blev väldigt chockad när vi red förbi andra långsidan av utebanan. Dom håller på att bygga om vattensystemet bredvid staketet och gräsmattan är full med olika maskiner, krumelurer och konstiga saker... Men detta var inte det hemskaste, utan Maaike tyckte att det var alldeles förskräckligt med en kona och sockerbit som låg på snett på marken! :D Hon vågade gå och titta på dessa monster efter en liten stund men vad hon lät som en elefant när hon fnös åt dem!



Laukassa ja ravissa tuli oikein hyviä sekä oikein huonoja pätkiä. Kuvamateriaalia saatte valitettavasti vain niistä hyvistä pätkistä. ;) Sain kyllä tehdä paljon töitä! Varsinkin harjoitusravin eteen enkä tainnut istua alas edes kokonaisen kierroksen verran kun ravi muuttui epämukavaksi heti kun Maaiken keskittyminen herpaantui. Näin kun kävi niin tyynesti ratsastin hetken kevyttä ravia, hain tuntuman takaisin ja vauhdin alas.

Det blev både bra och dåliga stunder i trav och skritt. Tyvärr får ni bilder bara från de bra delarna. ;) Jag fick verkligen jobba! Särskilt med arbetstraven, tror inte jag satt ner ett enda helt varv för att det blev direkt svårt att sitta ner när Maaike inte fokuserade mer. När detta hände red jag en stund lugnt fram i lätt trav, samlade tillbaka henne och saktade ner farten.



Laukassa en hakenut sitä täydellistä muotoa vaan tasapainoista ja rauhallista hevosta. Jokainen askel piti oikeasti ratsastaa, heti kun jäin matkustamaan ja huomioni herpaantui Maaike muistutti siitä mm. ryntäämällä pari laukka-askelta vähän holtittomasti eteenpäin... :D Kaunis kuvasarjakin siitä tuli mutta se jääköön toistaiseksi tietokoneen kätköihin. Sitten kun olin itse tiukkana selässä, istuin kunnolla penkkiin ja pidin ulko-ohjan tuntumalla niin alkoi hevonenkin vähän pyöristymään ja polkemaan alle. On se kumma juttu. ;)

I galopp var jag inte ute efter den perfekta formen utan en balanserad och lugn häst. Jag fick verkligen rida varje steg, direkt om jag bara hängde med och var okoncentrerad så påminde Maaike mig bl.a. att hon stack iväg några galoppsprång... :D Det blev visst en fin bildserie av det men än så lände behåller jag den gömd på datorn. När jag höll mig stadig, satt ordentligt i sadeln och hade bra kontakt med yttertygeln så blev hästen rundare och fick bättre steg. Vad konstigt. ;)


Haha joo kokeilin vähän pidentää raviaskelta mutta pakka hajosi :D




Pylly penkkiin!!


Lopussa Maaike rentoutui ja pyöristyikin hyvin. Siihen oli hyvä lopettaa ja toivon mukaan voin tänään jatkaa samasta pisteestä (tähän väliin paskainen räkänauru ja ivallinen sarkasmikatse). No katsotaan ja toivotaan että menee paremmin! :) Taidan joutua ratsastamaan maneesissa, täällä sataa tänään koko päivän. :(

Maaike blev bättre mot slutet av ridpasset och det var bra att avsluta där. Hoppas jag kan fortsätta från det idag, hoppas kan man iallfall alltid. ;) Tror jag ska rida i ridhuset, det ska regna hela dagen här... :(




Outfit:
Hjälm - Lamicell
Jacka - Kingsland
Handskar - Roeckl
Byxor - Equiline
Stövlar - Mountain Horse
Sporrar - Hööks

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar