13 aug. 2015

Kouluvalmennus


Voi juku, mistä sitä aloittaisi! Olin tänään kouluvalmennuksessa (tunnilla, opetuksessa, henkilön X silmien alla - millä sanoilla sitä haluaakaan kuvailla). Hävettää myöntää, mutta edellisestä valmennuksesta on aikaa jo yli vuosi. Tämä mennyt vuosi ei siis ole ollut siinä suhteessa helppo. Olen kyllä todellakin kaivannut opetusta ja halunnut valmennukseen, mutta ei ole ollut hevosta jolla mennä. Vikingin omistaja ei halunnut minun valmentautuvan V:llä, Topanga on ollut kipeä ja Maaikella ratsastan niin harvoin, että on vaikea saada aikatauluja kaikkien kanssa yhteen. Mutta nyt kun mulla oli Maaike koko viikon "omana" niin pääsin ja pääsen tekemään kaikkea sitä mitä hevosenomistajan arkeen kuuluukin. :)

Vähän jännitti kyllä. Jännitti, mitä valmentaja sanoo ratsastuksestani. Jännitti myös se, että saanko Maaiken liikkumaan yhtä hyvin kuin yleensä - jännittyneenä oma ratsastukseni usein huononee. Kävimme kävelemässä alkukäynnit ratsastustiellä ja sen jälkeen verkkasin itsenäisesti kentällä. Otin ravia ja laukkaa molempiin suuntiin, tein vähän pysähdyksiä ja pohkeenväistöjä.

Pääsin Maaiken "kotivalmentajan" silmien alle, mikä oli tietysti todella hyödyllistä sillä hän tuntee Maaiken ja on itsekin ratsastanut sillä jonkin verran. Juteltiin aluksi vähän ja hän kyseli miten paljon olen ratsastanut Maaikella. Kerroin edellisestä kerrasta olevan jo yli kuukausi ja että huomasin nyt Maaiken kehittyneen todella paljon taukoni aikana.

Ratsastin koko 45 min voltilla jota suurensin ja pienensin. Valmentaja antoi ohjeita pohkeiden ja ohjan käytöstä ja sain Maaiken oikein hyväksi. Ensin haettiin se vähän hitaammalle tahdille ja ratsastin takaosaa aktiiviseksi. Ulkopohkeella lisää vauhtia, hevonen sisäpohkeen ympäri, ulko-ohja tuella ja sisäohjalla johtaminen. Kun Maaike liikkui oikein päästin sen muutaman askeleen verran eteen ja tavoitteena oli, että se jatkaa kantaen itseään ja kun se oli hyvä siinä hitaammassa tahdissa ratsastin kunnolla eteen. Tehtiin tätä samaa myös laukassa. Ihan perus juttuja, mutta niin tehokasta kun on osaava ihminen vieressä neuvomassa juuri oikealla hetkellä! :) Sain kehuja apujenkäytöstäni ja siitä, että menee oppi hyvin perille. Laukassa otettiin vielä vähän vastalaukkaa. Ympyrältä lävistäjälle ja toisessa päädyssä ympyrä vastalaukassa. Oikeaan suuntaan se sujui hyvin, vasempaan se alkoi väsymyksestä johtuen jo vähän pelleilemään, mua pelkäsi jotain yhdessä kulmassa jotta se sai hyvän syyn tehdä ison oikaisun pois ympyrältä. Otettiin kahdesti uudestaan ja kun itse ratsastin sen kunnolla niin sujui hyvin. Lopuksi sain kuulla, että olen hyvä ratsastamaan. Jes! :D

Oltiin molemmat Maaiken kanssa ihan hiestä litimärkiä tämän 45 minuuttisen ahkeroinnin jälkeen. Mentiin melkein koko ajan harjoitusravia ja laukkaa, joten mulla oli vatsalihakset kyllä koetuksella! Mutta on hienoa huomata miten hyvin olen kehittynyt kun ei se Maaiken harjoitusravi enää tunnu yhtään vaikealta. Lopuksi tehtiin pitkä käyntilenkki ja sitten pesulle. :)

Kotiin ajaessani mulla oli niin hyvä fiilis! Tätä mä haluaisin tehdä enemmän. Valmentautua, edistyä ja oppia lisää. No, ehkä vielä joskus tulee mun aika.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar