13 sep. 2015

Haasteita, Utmaningar

Blogiini on sadellut haasteita ja tunnustuksia, iso kiitos kaikille jotka ovat pientä blogiani muistaneet! :) Kokosin tähän yhteen postaukseen kaikki viime aikoina tulleet. En jaksa haastaa ketään, mutta toivottavasti vastaukset viihdyttävät!

Ensimmäinen haaste on Kiialta ja Kaviolla-blogista, ja ohjeet ovat seuraavanlaiset: "Lisää postaukseesi viisi kuvaa jotka kuvaavat mielestäsi parhaiten sanoja Onnellisuus, Rauhallisuus, Ystävyys, Muistot sekä Yritteliäisyys. Tämän jälkeen lisää vielä yksi kuva jota voit kuvailla haluamallasi yhdellä sanalla."

Jag har blivit utmanad flera gånger i andra bloggar, tack sä jätte mycket! :) Här har jag samlat ihop alla som jag har fått på senaste tiden. Jag orkar själv inte utmana någon men hoppas ni gillar mina svar.

Fösta utmaningen är från Kiia och Kaviolla-bloggen och idén är att visa bilder som förmedlar orden Lycka, Lugnet, Vänskap, Minnen och Ambitiös. Dessutom kan du också visa en bild med ett valfritt ord.


Onnellisuus, Lycka- ♥
Rauhallisuus, Lugnet - Vikingillä maastossa syksyllä 2014, Ute i skogen med Viking hösten 2014
Ystävyys, Vänskap - Ihana Topanga, Härliga Topanga
Muistot, Minnen - Sukeltaminen Teneriffalla tammikuussa 2015, Dykning på Teneriffa i januari 2015
Yritteliäisyys, Ambitiös - Ensimmäisiä ratsastuskertoja Topangalla vuoden sairastamisen jälkeen, Ett av de första ridpassen med Topanga efter hennes långa vila
Voima, Styrka - Maaikesta se oikein uhkuu, Det syns verkligen i Maaike


Lisäksi olen saanut kaksi Liebster-tunnustusta, Nealta ja Siiriltä. Kiitos molemmille! :) Ensimmäiset 11 kysymystä ovat Nealta ja kysymykset 12-22 ovat Siiriltä.

1. Olisiko elämäsi samanlaista ilman bloggausta?
Joo, eipä tämä suoranaisesti elämääni mitään erilaisuutta tuo. :) Postauksien kirjoittamiseen ei loppujen lopuksi kauaa mene, valokuvaamista ja kuvien muokkaamista harrastaisin joka tapauksessa. Toki jos en bloggaisi niin mulla ei olisi yhtä kattavaa päiväkirjaa. On ihan mielettömän kiva kaivaa vuosia vanhoja postauksia esiin ja muistella niitä hetkiä.

1. Skulle ditt liv vara likadant om du inte bloggade?
Jag tycker inte att det gör någon skillnad i mitt liv. :) I slutändan tar det inte så lång tid att skriva inlägg och jag skulle ändå fota och redigera bilder om jag inte bloggade. Men visst, om jag inte skulle ha en blogg skulle jag inte heller ha en så bra dagbok. Det är jätt ekul att kunna leta fram gamla inlägg och minnas hur det var då.

2. Mitä ajattelit tehdä huomenna?
Kirjoitin tämän postauksen perjantaina, joten huomenna on lauantai. Aamupäivällä käyn liikuttamassa ja hoitamassa Maaiken ja meillä on ehkä kouluvalmennus mikäli valmentajalle ei tule esteitä. Sitten iltapäivällä menemme mieheni vanhemmille syömään.

2. Vad tänkte du göra imorgon?
Jag skrev det här i fredags, så imorgon är det lördag. På förmiddagen ska jag ta hand om Maaike och vi ska kanske ha dressyrträning. Och på eftermiddagen ska vi äta hos mina svärföräldrar.

3. Onko sinulla suuria tulevaisuuden suunnitelmia?
En nyt sanoisi... :) Ihan tavallisia suunnitelmia. Tosin mikä on kenellekin suurta. 25-vuotiaan suunnitelmat kuulostavat ehkä suurilta kymmenen vuotta nuoremman korvaan ja taas pieniltä 35-vuotiaan mielestä. Mutta lähitulevaisuudessa (viiden vuoden sisään) olisi haaveissa matkustaa muutamaan paikkaan (USA, Aussit, Uusi-Seelanti, Thaimaa - saa nähdä mihin sitä on rahaa ja aikaa lähteä) sekä saada lapsi ja koira. :)

3. Har du stora planer för framtiden?
Nej, det tycker jag inte... :) Helt vanliga. Men visst, allt är relativt. När man är 25 år och gör planer kanske de låter stora för en som är tio år yngre, och tvärtom kan de kännas små för en som är 35 år gammal. Men inom den närmaste framtiden (inom fem år) skulle jag vilja resa till några utvalda ställen (bl.a. USA, Australia, Nya Zeeland och Thailand - beror bara på hur mycket tid och pengar man har), få barn och skaffa en hund. :)

4. Tähän mennessä paras päivä?
Omat häät! Koko päivä oli aivan täydellinen, niin kliseistä kun onkin sanoa noin... Muistan vieläkin sen hetken, kun mulla oli ammattilaisten loihtima kampaus ja täydellinen meikki sekä maailman upein mekko päällä - en meinannut uskoa peilikuvani olevan totta, olin mielestäni niin kaunis haha. :D Juhlat menivät todella hyvin, kaikki onnistui ja sääkin oli täydellinen.

4. Bästa dagen hittills?
Vårt bröllop! Hela dagen var helt perfekt, hur klyschigt det ny än låter. Jag minns fortfarande den stunden efter att frisören hade fixat mitt hår, make up artisten mitt smink och jag hade fått på mig den där underbara klänningen - jag kunde knappt tro mina ögon när jag såg mig själv i spegeln, jag tyckte jag var så vacker haha! :D Festen gick super bra, allt lyckades och till och med vädret var perfekt.

5. Entä huonoin?
Se oli niin huono päivä, etten halua siitä puhua julkisessa blogissa.

5. Och den värsta?
Det gick så illa den dagen att jag inte vill prata om det i bloggen.


6. Elämässäsi tärkeintä?
Mies, perhe, Tahvo-kissa ja oma sekä läheisten ihmisten terveys ja onnellisuus.

6. Vad är viktigast i ditt liv?
Min man, familj, katten Tahvo och det att jag själv och mina nära människor är friska och lyckliga.

7. Oudoin tapasi?
Laitan ketsuppia perunamuussiin. Kiroilen suomeksi.

7. Dina konstiga vanor?
Jag äter min potatismos med ketchup. Och jag svär på finska.

8. Paljonko käytät aikaa blogiisi?
En osaa yhtään sanoa! Varmaan 30 min - 3 h per päivä? Valokuvien muokkaaminen on se aikaavievin homma mutta jos kuvat liittyvät johonkin tilaukseen/valokuvausprojektiin niin periaatteessa se työ ei kuulu blogiin. Kirjoitan yleensä useamman postauksen valmiiksi kerralla ja ajastan niitä. Yhteen tavalliseen postaukseen kuluu aikaa 15-45 min, riippuu pituudesta, omasta ajatuksen juoksusta ja teenkö käännöksen vai en. Taidankin tehdä seurannan ensi joltain viikolta ja kirjata ylös kuinka paljon menee mihinkin aikaa. Lasketaanko tähän siis valokuvaaminen, Instagramin päivitys ja kommentteihin vastaaminenkin?

8. Hur mycket tid lägger du ner på din blogg?
Det är jätte svårt att säga! Typ 30 min - 3 h per dag? Det som tar längst är att redigera bilder men oftast hör ju det till någon beställning eller fotoprojekt så jag tycker inte att man ska räkna med det i bloggen. Oftast skriver jag flera inlägg åt gången och tidsinställer dom sen. Ett vanligt inlägg tar väl mellan 15-45 min att skriva, beroende på längden, hur bra mina tankar flyter på och om jag översätter eller inte. Tror faktiskt jag ska göra en uppföljning någon vecka och se hur mycket tid allt tar. Ska man liksom räkna med fotografering, Instagram och kommentarer också?

9. Mitä odotat tällä hetkellä eniten?
Hui, en oikeastaan mitään, ainakaan hirveän paljoa. :D Viikonloppua? Tai ensi viikolla alkavaa estekurssia? Seuraavaa Suomen reissua? Ensi kesää? Iltapäivän salitreeniä ja ensimmäistä ajokertaa uudella autollamme? Sunnuntain estekisoja?

9. Vad längtar du mets på?
Oj, jag vet inte riktigt, inget speciellt. :D Helgen kanske? Eller hoppkursen som börjar nästa vecka? Min nästa resa till Finland? Sommaren? Träningspasset på gymmet och första turen med vår nya bil? Söndagens hopptävlingar?

10. Mikä saa sinut innostumaan?
Jos nyt jätetään hevosjutut kokonaan pois, niin... Aurinkoinen kesäpäivä, sopivan kokoinen jäätelöannos pakastimessa, Tahvon leikittäminen, kukkien saaminen, lasi kylmää shampanjaa, matkan varaaminen, työpäivän loppuminen, kuntosalin oven avaaminen, kevään ensimmäisen leskenlehden näkeminen, uuden kalenterin aloittaminen.

10. Vad gör dig entusiastisk?
Om man utesluter hästrelaterade saker så... En solig sommardag, en lagom portion av favoritglassen i frysen, leka med Tahvo, få blommor, ett glas kall champagne, boka en resa, när en arbetsdag närmar sitt slut, öppna dörren till gymmet, att se vårens första tussilago, att börja en ny kalender.

11. Mitä muuttaisit jos voisit?
Tekisin vähemmän töitä ja saisin enemmän rahaa. ;) Myös muutaman nuoruuden virheen voisin taikasauvalla tehdä tekemättömäksi.

11. Vad skulle du ändra om du kunde?
Jag skulle jobba mindre och tjäna mer. ;) Och jag skulle också gärna radera några misstag man har gjort när man var ung...

12. Elämäsi hevonen?
Tähän astisessa elämässäni se on Topanga.

12. Bästa hästen i ditt liv?
Hittills är det Topanga.

13. Mieleenpainunein onnistumisesi ratsastuksen saralla?
Ne on aina ne pienet hetket. Tässä lähiaikoina mulle tulee mieleen viimeisimmät ratsastukset Topangalla ja Maaikella, ei mitään muuta ihmeellistä kuin se perstuntuma, että nyt liikkuu hevonen hvyin ja homma näyttää hyvältä.

13. Vad har du lyckats bäst med i din ridning som du kommer ihåg?
Dom små stunderna. Nu under den senaste tiden har det känts så bra att rida Topanga och Maaike, bara den där känslan man får i sadeln att nu rör hästen sig fint och det ser bra ut.

14. Kadutko jotain hevoselle tekemääsi? Jos kyllä, niin mitä?
En, olen muistaakseni aina ollut todella asiallinen ja jämäkkä hevosen käsittelijä enkä ole ainakaan tahallani tehnyt mitään väärää, toki en voi sanoa hevosenkäsittelytaitojeni aina olleen niin asiantuntevia tai kypsää. Okei, ehkä ei ollut niin fiksua syöttää Amerikan pastilleja hoitohevoselle, mutta olin silloin 9-vuotias... :D

14. Ångrar du något som du har gjort åt en häst? Vad då?
Nej, om jag minns rätt har jag alltid varit väldigt bra med hästar och har inte gjort något fel åtminstone med avsikt, dock har jag inte alltid varit så proffsig eller mogen så klart. Okej, kanske det inte var så smart att mata godis till min sköthäst, men då var jag nio år gammal. :D

15. Kuvaile hevosta viidellä sanalla.
Kaunis, herkkä, iso, onnellisuuttatuova ja karvainen. ;)

15. Beskriv hästen med fem ord.
Vacker, känslig, stor, lyckabringande och hårig. ;)

16. Minkälainen on unelmiesi hevonen?
Musta puoliverinen tamma, päässä tähti tai läsi ja joka jalassa sukka. Se olisi joka tavalla täydellinen: vaativan tason kouluhevonen, upeat liikkeet mutta kuitenkin helposti istuttavat, hyvä hyppäämään, täysin maastovarma, TÄYSIN terve AINA ja IKUISESTI, kiltti kuin mikä ja noin 170 cm korkea. Ei liikaa vaadittu? ;)

16. Hurdan är dina drömmars häst?
Ett svart halvblodssto, en stjärna i pannan och strumpor på varje ben. Den skulle så klart vara perfekt på alla sätt: en dressyrhäst för de svåra klasserna, fina steg men ändå lätt att sitta, bra på att hoppa, trygg att rida ut på, HELT frisk ALLTID och FÖR EVIGT, super snäll och ca 170 cm hög. Det var väl inte för mycket? ;)

17. Mikä motivoi sinua ratsastuksessa?
Onnistumisen ja ilon tunne, jatkuva kehittyminen ja välitavoitteisiin pääseminen. Ne hetket kun hevonen liikkuu paremmin kuin koskaan, yhteispeli toimii ja lopuksi vielä joku random tulee kehumaan miten hyvin ratsastit ja sovitte hevosen kanssa yhteen. :)

17. Vad motiverar dig mest i ridningen?
När man lyckas och får glädje, gör framsteg och når sina delmål. Och de stunder när hästen rör sig bättre än någonsin förut, man funkar bra ihop och efter ridningen får man höra från någon hur bra det såg ut och hur bra du passar ihop med hästen. :)

18. Jos saisit ostaa minkä tahansa tuotteen mistä tahansa hevostarvikeliikkeestä ilman budjettia, mitä ostaisit? 
Kymppitonnin lahjakortin, heh... No jos jonkun yksittäisen tuotteen niin ostaisin sellaisen iiiihanan Samshieldin kypärän jossa on se kimalteleva keskiosa. Tyyliin tämän.

18. Om du fick köpa vad som helst från en ridsportsbutik utan nån budget, vad skulle du köpa?
Ett presentkort på 100.000 kr, haha... Nej men om det var en specifik vara så skulle jag köpa en sån där suuuper fin blingig hjälm från Samshield.

19. Pelkäätkö jotain hevosten seurassa/ratsastaessasi?
Useiden takapakkien seurauksena olen hirveän vainoharhainen ja kuvittelen vähän liian usein hevosen menevän rikki tai saavan kaviokuumeen koska se sai nyt puolikkaan porkkanan liikaa...

19. Är du rädd för något när du är med hästar?
Efter flera bakslag under de senaste åren är jag jätte paranoid och inbillar mig ofta att nu går hästen sönder eller får fång när den fick en halv morot för mycket...

20. Lempparikuvasi sinulle tärkeästä hevosesta?
20. Favoritbilden på en kär häst?


Varmaan tää kuva Topangasta. Tässä olin ratsastanut Topangalla muutaman viikon ja se oli mennyt ihan hurjasti eteenpäin niin lyhyessä ajassa. Se liikkui kerta kerralta paremmin, oli mielettömän motivoitunut työskentelemään ja ihana ratsastaa. Sitten tein muutaman viikon mittaisen reissun ja yhtäkkiä Topanga olikin ottanut takapakkia ja muuttunut ihan oudoksi. No, nyt ollaan taas takaisin näissä tunnelmissa ja toivottavasti suunta pysyy samana. :)

Tror det är denna på Topanga. Här hade jag ridit Topanga under några veckors tid efter hennes långa vila och hon hade gått jätte mycket framåt på en så kort tid. Hon rörde sig bättre och bättre för varje ridpass, var jätte motiverad på att jobba och härlig att rida. Sen var jag borta några veckor och plötsligt hade Topanga blivit sämre och jätte konstig. Men nu är vi nästan tillbaka i det här stadiet och jag hoppas att det fortsätter så. :)

21. Mieleenpainunein uutinen hevosmaailmasta?
Varmaan tuo tällä hetkellä pinnalla oleva Cajuksen tapaus.

21. Vilken nyhet från hästvärlden kommer du bäst ihåg?
Tror det är pedofilskandalen med Cajus Aminoff i Finland just nu.

22. Luotatko hevosiin täysillä, vai oletko ennemmin hieman varautunut?
Sekä että. Eläimeen ei koskaan voi luottaa 100%, mutta tuttuihin ja luotettavaksi todettuihin hevosiin luotan kyllä 99%. Mutta olen kyllä aina varautunut eteen tuleviin asioihin ja en esim. koskaan ratsasta ilman kypärää.

22. Litar du på hästar helt fullt, eller är du kanske lite reserverad?
Både och. Man kan aldrig lita på ett djur 100%, men på hästar som jag känner och vet att dom är pålitliga så litar jag kanske 99%. Men jag är alltid beredd på att saker kan hända och rider t.ex. aldrig utan hjälm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar