25 nov. 2015

Vastalaukkaa ja ravilisäyksiä - Förvänd galopp och ökad trav

"Kuulin sun taskussa rapinaa! Karkki!" - "Jag hörde att det prasslade i din ficka! Godis!"

Pääsin taas tämän kaunokaisen kyytiin maanantaina! Tuli vähän puun takaa, omistaja laittoi mulle viestiä aika myöhään sunnuntai-iltana mutta koska mulla ei ollut muutakaan tekemistä maanantaina töiden jälkeen vastasin mielelläni kyllä. Eihän tätä tyyppiä voi kukaan vastustaa! :D

Jag fick rida den här skönheten i måndags. Det blev en liten överraskning, fick sms från ägaren sen på söndag kväll men när jag ändå inte hade något annat vettigt att göra på måndag efter jobbet tackade jag väldigt gärna ja. Ingen kan motstå den här sötisen! :D

"Anna yksi karkki ennen ratsastusta, pliis?!" - "Ge mig en godis före ridpasset, snällaa?!"

Maanantaisin ei ole yksäreille varattua hyppytuntia mutta tunnit loppuvat hieman aikaisemmin (20:45) joten reissu meni vähän myöhäisemmäksi. Kotona taisin olla yhdentoista aikoihin. ;) Mutta nautin todella paljon myöhäisillan ratsastuksista (jos siis en ole tosi väsynyt tai seuraavana aamuna on aikainen herätys), yleensä silloin saa maneesin täysin omaan käyttöönsä.

Det är ingen fritimme på måndagar men lektionerna slutar lite tidigare (20:45) så det blev ett nattpass. Tror jag var hemma vid elva-tiden. ;) Men jag njuter av att rida sent på kvällen (om jag inte är supertrött då eller ska upp tidigt nästa morgon), man brukar få rida helt ensam i ridhuset då.

En yhtään ihmettele, että ollaan päästy mieheni kanssa yhteisymmärrykseen tulevaisuuden hevosen rodun suhteen. Katsokaa vain tätä kaunotarta! - Det är inte alls konstigt att vi har kommit överens med min man om vad vår framtida häst ska vara för ras. Titta på den här skönheten!

Alkuverkan (ylläripylläri, laukkaa pitkin ohjin ja vähän keventelyä ravissa) aikana tunsin itseni aika laiskaksi ja ajattelin ettei tehdä mitään suurempaa numeroa tästä ratsastuskerrasta, mutta kyllä sieltä sitten pikkuhiljaa tuli esiin se kunnianhimoinen ja tavoitteellinen ratsastaja kun vähän sitä etsin.
Aloitin ensin tekemällä käynnissä ja ravissa molemmissa saman tehtävän:
- Lyhyen sivun keskellä pysähdys, peruutus
- Pääty-ympyrä
- Lyhyen sivun keskeltä kohti keskihalkaisijaa ja väistö uralle
- Lyhyen sivun keskellä pysähdys, peruutus
- Pääty-ympyrä
- Pitkällä sivulla avotaivutus

Maaike oli hieno. Vähän ehkä hidas pohkeelle aluksi mutta muuttui tämän kaiken aivojumpan ja aktivoinnin seurauksena TODELLA pirteäksi ja kuuliaiseksi. :D 

Laukkaa mun ei tarvinnut pyytää edes. Hyvä kun ei nostanut sitä ajatuksen voimalla. Noniin, ei ehkä liioitella nyt mutta heti kun kaikki asiat olivat kunnossa niin laukka nousi tuosta vain, viuh. Hain hyvää vauhtia ja tahtia (ei liian kovaa niin kuin Maaike olisi itse tahtonut), tein keski- ja pääty-ympyröitä tasaiseen tahtiin ja koitin ratsastaa uralla hevosen suoraksi mutta asettamiseksihan se kuitenkin suurimmaksi osaksi meni kun muuten olisi hevonen levinnyt joka suuntaan kuin korttitalo.

Tiedättekö mitä mä sitten päätin?
Nyt kokeillaan VASTALAUKKAA!
Tahti tuntui hyvältä, hevonen pehmeältä ja reippaalta. Olin ihan varma, että nyt onnistutaan. Enkä ollut ihan kamalan väärässä. Oikeaan suuntaan sain tehtyä loppujen lopuksi aika hyvän ja jyrkän kiemuran. Vasen laukka ei kuitenkaan ollut yhtä hyvä ja Maaike tuntui ahdistuvan jo siitä pienestä max 5 metrin matkasta uran sisäpuolelle... No, ei tullut isona yllätyksenä, että tämä vaatii treeniä. Se kyllä yllätti, että homma sujui niinkin kivuttomasti siinä oikeassa kierroksessa. :)

Eivätkä hurjastelut tai kunnianhimot tähän loppuneet, vaan seuraavaksi kokeilin jotain aika extremeä: LISÄTTYÄ RAVIA ALAS ISTUEN. Jep! Ja tiedättekö miten siinä kävi? Pompin satulassa kuin aloittaja ja jalustimet tippuivat. Hyvä mä.
Tosin luulen, että liioittelen vähän. Kyllä se sujui ihan hyvin! Olisi pitänyt saada videolle niin osaisin arvioida paremmin. Pari kertaa jalustimet kyllä irtosivat... Mutta suurimmaksi osaksi me onnistuimme! Ja mitä nyt peileistä katselin, niin kyllä se Maaike lisäsi aika upean näköisesti ja mä hymisin tyytyväisyyttäni. Kyllä tämä tästä. Kisaradoille vaan, alueluvankin saan sopivasti heti tammikuun alussa (mikäli pääsen kokeen läpi ;D).

Jag kände mig ganska lat under framridningen (surprise surprise, galopp på lång tygel och lite lätt trav) och tänkte att det blir inget speciellt av den här ridningen. Men så småningom dök den där ambitiösa ryttaren fram när jag letade lite.
Jag började med att göra samma övning både i skritt och trav:
- Mitten av kortsidan halt och ryggning
- Volt
- Lite efter mitten av kortsidan mot mitten och skänkelvikning till spåret
- Mitten av kortsidan halt och ryggning
- Volt
- Öppna på långsidan

Maaike var fin. Kanske lite smått slö men när hon fick jobba lite med sin hjärna och jag aktiverade henne så blev hon VÄLDIGT pigg och lydig. :D

Jag behövde knappt säga till henne att galoppera, hon gjorde fattningarna nästan via telepati haha. Nåja, jag ska kanske inte överdriva nu men visst, direkt när allt var på sin plats så flög vi iväg i galopp, bara så där puff. Jag red henne mot en bra takt (inte för fort som Maaike ville), gjorde lite volter här och där och försökte rätta upp henne på långsidorna men det var ett bra försök, fick ställa henne lite inåt så att hon inte skulle falla pladask och bli jätte lång.

Vet ni vad jag beslutade sen?
Nu ska vi testa på FÖRVÄND GALOPP!
Takten kändes bra, hästen mjuk och framåt. Jag var helt säker att nu kommer vi lyckas! Och jag hade inte helt fel. I höger galopp var hon till slut bra och vi kunde göra en ganska snäv serpentin. Vänster var inte lika bra och det kändes lite som Maaike fick lite ångest och stress av det lilla 5 meter inanför spåret... Men det var ju ingen större överraskning att det här är något hon behöver träna. Men det blev jag förvånad över att det gick ändå så bra i höger galopp! :)

Och det roliga tog inte slut där... Nästa sak var väldigt extremt: ÖKAD TRAV NEDSUTTET. Japp! Och vet ni hur det gick? Jag studsade upp och ner i sadeln som en nybörjare och stigbyglarna bara flög fram och tillbaka. Duktigt.
Nej men nu tror jag att jag överdriver lite. Det gick helt okej! Det skulle varit bra att få det på video så skulle jag sett hur det var i verkligheten. Haha, några gånger tappade jag stigbyglarna... Men dom flesta gångerna lyckades vi! Och vad jag såg i spegeln så rörde sig Maaike jätte fint och jag bara myste för migsjälv.  Det här kommer att bli bra, bara att starta nån gång nu när jag äntligen får mitt grönt kort i början av januari (om jag klarar provet ;D).

Karkkia? Nyt? Joo! - Godis? Nu? Ja!

Huomenna, lauantaina ja sunnuntaina suunta on Solna, Friends Arena ja Sweden International Horse Show - jee! :))) Sieltä onkin sitten tulossa paljon juttua (toivottavasti ei lopu aika kesken kuvia muokatessa ja tekstejä kirjoittaessa) sekä tänne blogin että Playssonin blogiportaalin puolelle, pysykäähän kuulolla. Eikä vielä ole liian myöhäistä esittää juttutoivomuksia! Mulla on kyllä jo tosi paljon hauskoja ideoita mutta toki niitä mahtuu vielä mukaan. ;)

Jag ska vara på SIHS imorgon, lördag och söndag. Jag kommer att skriva ganska många artiklar både här på bloggen och på Playssons bloggportal (hoppas bara att jag hinner redigera alla bilder och skriva texterna)! Det finns fortfarande tid att ge önskemål om ni vill läsa om något speciellt. Jag har jätte många roliga idéer, men flera tas självklart emot. ;)

2 kommentarer:

  1. Maaike on kyllä hieno! Niinkuin friisiläiset yleensäkin ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yhdyn tähän täysin! *sydänsilmäemoji*

      Radera